Mac Mac Falls en Pilgrims rest

10 augustus 2018 - Graskop, Zuid-Afrika

Vanmorgen op tijd vertrokken, lange dag voor de boeg. Helaas zijn de dagen kort, om 18 uur is het pikkedonker en door de slechte wegen en gemis aan verlichting, wil je dan liever niet meer rijden. We hebben weer 2 grappige dingen ontdekt, je mag hier met 120 km/ pu over een pas scheuren en je mag liften aan een snelweg.
Zo snel hebben wij de passen maar niet genomen want dan mis je mooie dingen.

Gestart vandaag bij de Mac-Mac falls. Tussen Sabie en Graskop stijg je ruim 400m. Je passeert de afslag naar Mac Mac pools, een gebied dat wordt omringt door grasland. Hier vindt je een kleinschalig systeem van watervallen en gaten die de rivier heeft geslepen. Deze worden gebruikt voor recreatie. Verddrop vind je Mac Mac Falls. Hier stort de gelijknamige rivier 65 m de diepte in. Goudzoekers wilden toegang tot de rotsen ondrr de waterval. Daarvoor werd dynamiet gebruikt de tweede kleinere waterval was het resultaat.

Daarna doorgereden naar Pilgrims Rest. Gesticht op de plaats waar in september 1872 goud werd gevonden. Deze plaats telde 1500 inwoners en stond bekend om.zijn welvaart. Goud en handelaren vormden al snel de prooien van criminelen . In 1971 sloot de laatste goudmijn en in 1986 werd Pilgrims Rest verklaard tot museum dorp. Het is een mengeling van vergane goudkoorts, koloniale panden en Afrikaanse markten. Tijden van weleer herleven. Dit vond ik zo mooi toen we een oude mercandise binnen gingen. Het was precies de winkel van de Olsens, voor de kenners onder ons, van het kleine huis on the prairie. Daarachter het woonhuis met oa de slaapkamer van de verwende Nelly Olson :-)

1. Jos:
    10 augustus 2018
    Je ziet heel veel en maakt wat mee. Afrikaanse markten lijkt me leuk om mee te maken. Geen vervelende mensen die je van alles willen aansmeren? Op naar de volgende dag.