Long Tom pass

9 augustus 2018 - Long Tom Pass, Zuid-Afrika

Na een oersaaie rit van ong 200 km snelweg, bemoeilijkt door het linksrijden, met als hoogtepunt een lekkere cappuccino, kwamen we aan bij de Long Tom pass. Halverwege dachten we, wanneer begint die pas nu :-) Boven op de pas 2150 m was het inmiddels 14 uur en moesten we toch maar eens lunchen. Een picknick hadden we bedacht. Nou we hoefde niet bang te zij dat het drinken warm werd. Een totale acute afkick na de nederlandse 38 graden. Gevoeltemperatuur -20 :-)
Een broodje kon nog, daarna hadden we bevroren vingers. Gauw de auto weer in.
De weg naar beneden moest erg mooi zijn, helaas megadikke mist.
Bijna de afslag naar onze lodge gemist. Ook in de lodge helaas maar 10 graden, nooit van verwarming gehoord. Dus onder de dekens tot het eten. Eten was heerlijk. Twee hoofdmenu, twee dessert en fles wijn voor 40 euro. Helaas wel hier ook met jas aan eten. Ach ja voor alles is een eerste keer. Afsluiten in de lounge, jippie met open haard. Long Tom Pass. Deze geasfalteerde route leidt over glooiend berglandschap en langs productie bos. Het hoogste punt ligt op een hoogte van 2150meter. Long Tom Pass was de laatste locatie waar het Long Tom Kanon door de ZAR was gebruikt. Dit geschut is in Zuid-Afrika bekender als het Franse kanon.

1. Jos:
    9 augustus 2018
    Had je maar een borstrok aan!! Toch nog veel plezier.
  2. Rogier:
    10 augustus 2018
    Klinkt als een spannende 'expeditie' :-)
    Veel plezier!