Sani Pass

20 augustus 2018 - Underberg, Zuid-Afrika

Vanmorgen vroeg op weg naar onze jeep, voor de tocht over de Sani Pass. Samen met chauffeur David en 2 andere nederlanders op weg. Begin viel mee, maar toen begon de "massage" zoals David zei. Hobbel de bobbel dus. Hoe hoger we kwamen, hoe minder je nog kon spreken van weg. Kuilen, gaten, rotsen, water. Vierwielaandrijving was hier echt geen luxe. Met eigen auto mag jer er ook niet op. Onderweg menig stempel weer gekregen in ons paspoort. Bij niemandsland , boven op en bij verlaten van niemandsland. In Lesotho hebben we bij een stam, in een hutje traditionleel gebakken brood gegeten. Erg lekker. We zouden ook zelf gebrouwen bier krijgen maar dat ging niet door. Boven op de pas gegeten bij het hoogstgelegen café van Afrika. En daar nog even een geocache meegepikt.
Deze pas was echt wel even weer een wauw momentje.

Sani pass is de oude ladder naar afrika's dak. Oorspronkelijk was deze corridor in gebruik bij handelaren en muilezels die bepakt waren met angora wol en kleden. Tegenwoordig is deze nauwe en onverharde bergweg alleen geopend voor jeeps met vierwielaandrijving en bij acceptabele weersomstandigheden. Sanipass is ruim 30 km en niet voorzien van vangrails.Hoewel het bord op de top een hoogte aangeeft van 2873m, passeert de weg naar Mokhotlong met gemak de grens van 3000m.
De zuidafrikaanse kant van de Sani pass daalt/stijgt sterk, uitvalbasis Underberg ligt op 1553m. De top is rommelig, hier is de staatsgrens, het douanekantoor enkele hotels en de hoogste pub van Afrika.

1. Jos:
    20 augustus 2018
    koud hé daarboven. Wat een geweldige ruwe omgeving, nog spullen gekocht daar boven? ik zag iemand met allerlei tierlantijntjes.
    mooie foto's. Yvonne wat leuk bij dat "huisje" bij die mevrouw (huisje heeft waarschijnlijk andere naam, maar die ken ik niet. Wat ik ook leuk vind dat Jeroen een geocache heeft gevonden bij de hoogste bar van Zuid Afrika.