Zuidafrika 2018

23 juli 2018 - Amsterdam, Nederland

8 augustus 2018 begint onze rondreis door zuid afrika in Johannesburg.
Johannesburg ook wel wonder van zuidafrika genoemd. Was 200 jaar geleden nog vrijwel kaal, nu een uitgestrekte stad met vier miljoen inwoners, de grootste stad van zuidafrika. De skyline van Johannesburg centrum wordt bepaald door wolkenkrabbers, terwijl die van de buitenwijken wordt gevormd door bomen en moderne kantoorgebouwen. Twee gebouwen zijn kenmerkend voor de stad, hillbrow tower 269m en brixton tower 237m.
Johannesburg geldt als een tolerante stad, waar raciale apartheidswetten met voeten werden getreden. De stad kent criminaliteit met als gevolg particuliere beveiligingsbedrijven.Dit mag geen reden zijn om Johannesburg niet te bezoeken. De stad biedt op diverse gebieden het beste van zuidafrika en heeft gastvrije inwoners.

Dan rijden we 375 km verder naar Long Tom Pass via de panorama route. Een unieke combinatie van afrikaanse en europese geschiedenis, cultuur en natuurschoon. De route betreft een meander tussen White river en Blydepoort Dam.

Op vrijdag 10 augustus gaat de route verder naar Hazevieuw, 450km. Hier vervolgen we nog steeds de panoramaroute naar oa Graskop, alwaar je ruim 400 meter stijgt en een kleinschalig systeem van watervallen vindt.
Verder naar God,s window een populair uitkijkpunt naar het Pilgrimsrest, een pas met maximale hoogte van 1789m. Uitkomende bij Blyde River Canyon, een majestueus berglandschap waarin roodbruine rotsen en groene natuur elkaar afwisselen.

Zaterdag 11 en zondag 12 augustus zijn we in het Krugerpark.
Kruger National park vormt het laaggelegen gebied onder de oostrand van het zuid afrikaans plateau. Jaarlijks komen hier bijna 1miljoen bezoekers.
We gaan op een begeleide safari, maar ook met eigen auto.

275 km rijden brengt ons maandag13 augustus inSwaziland. Diversiteit is hier het sleutelwoord, in Afrika's kleinste staat. We bezoeken de oa. Swazimarkt inMbabene.

Dinsdag 14 augustus na 300km bereiken we St. Lucia/Hluhluwe. Op 15 augustus bezoeken we hier Hluhluwe-Imfolozi national park, waar zandwegen hebben plaatsgemaakt voor nieuwe wegen.
En we gaan naar Isimangaliso Wetland park, een exceptionele aaneenschakeling van vijf ecosystemen in de oertijd gevormd.

Donderdag 16 augustus zijn we in St Lucia. Een nederzetting die wordt omringt door het gelijknamige estuarium dathier uitmondt in de Indische Oceaan.

Weer 250km rijden naar Durban 17 augustus. Een indische stad van zuidafrika, kent sterke Amerikaanse, Europese en Afrikaanse invloeden.

Na 215 km rijden komen we aan bij Drakensbergen, idylle en romantiek, echter een meerderheid van een woest alpenlandschap.
Hier bezoeken we de Katse dam in Lesotho, een stuwmeer op een hoogte 2050m, het paradepaardje van Lesotho's economie.
En Clarens, een artiestenoord in een hoog gelegen vallei.

Dinsdag 21 augustus beginnen we de 570km roure terug naar Johannesburg en vliegen we terug naar Amsterdam.

1. Jos:
    24 juli 2018
    Lijkt me geweldig, zal jullie THUIS volgen.
  2. Kay:
    6 augustus 2018