Kruger National Park eigen vervoer

11 augustus 2018 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

Vandaag met eigen vervoer het Krugerpark in. Wat een gigantische tegenstrijdigheden. Daar rij je in je luxe auto naar een duur safaripark, door de sloppenwijken van Afrika. De tranen springen je in de ogen als je de huizen ziet. Huizen? Krotten van olievaten in elkaar geknutseld. Overal ligt rotzooi en lopen mensen, dieren en kleine kinderen. Langs de weg schamele kramen, waar mensen de hele dag in de zon zitten en niets verkopen. Je wilt dit ook niet kopen, het is gewoon te vies. En volgens mij ook niet verstandig daar je auto uit te gaan. Je moet zowieso, als de bestuurder even uitstapt en de bijrijder blijft zitten, de sleutel eruit halen in verband met carjacking.
Aangekomen bij de gate waar we het park in wilde rijden, bleek dat deze de limiet van toe te laten auto's reeds had bereikt en moesten we verder naar Krugergate. 45 Minuten verderop, weer langs zeer trieste omgeving.
Bij krugergate weer wachten, zoveel auto's per keer mochten naar binnen. Het naderde inmiddels 12 uur. Even twijfel of het nog loont. Toch doen, kans krijg je niet weer om zelf in Kruger Park te rijden. Maar als je denkt dat je er bent heb je het mis. Je krijgt een totale doorlichting en moet een stapel papieren invullen en je kattenbak openen. Dan weer in de rij wachten tot je kaartje kunt kopen. 20 Euro pp, dat valt mee, kost een beetje dierentuin hier ook gauw. Dan naar de giftshop voor een routeplan/boek 8 euro,njah, en de tocht kan beginnen.
Helaas vond ik het zeer toeristisch en gecultiveerd. Brede asfalt straten met verkeersborden, veel auto's. Restaurants ,speeltuinen, zwembaden en benzine stations. Niet wat ik ervan verwacht had van een safari park.. Omdat we niet echt een auto hebben om off road te gaan zijn we op de verharde wegen gebleven. Wat een geluk toen we een hele kudde olifanten spotte, prachtig, met een kleintje zelfs. Tevens hebben we nog een giraf gezien en een kudde zebra's en menige waterbokken, impala's en een kudu. En een prachtige blauwe vogel de cape glossy starling ( zie foto). Al met al niet slecht in 3 uur tijd, en al eentje van de big five.
Morgen hebben we een nieuwe kans, dan gaan we georganiseerd met een jeep. Die zal ook meer de binnen weggetjes nemen en off road gaan. Hopelijk zien we dan de andere vier , de bison, neushoorn, leeuw en het luipaard. We starten smorgens om 5.30uur. Dus lekker vroeg op. Mss hebben we hetzelfde "geluk" als vanmorgen, toen in het gehele resort om 5.00uur het alarm afging omdat er een totale stroomstoring was.

In krugerpark liggen verharde wegen en gravelwegen die accomodaties, poorten en bezienswaardige natuurplaatsen met elkaar verbinden. Wegwijzers zijn geplaatst op zowel kruizingen als afslagen en zorgen ervoor dat je niet verdwaald. De snelheidslimiet op gravelwegen 40 km/pu en opverharde wegen 50 km/pu. Wat natuurlijk niet voor iedereen geldt, want sommigen denken dat 80km/pu makkelijk kan.
Voor gamedrives lijkt 50 al behoorlijk snel, maar het bereiken van een ander parkdeel is een behoorlijke klus. De meeste aangegeven routes duren 3 tot 4 uur.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jos:
    11 augustus 2018
    heel wat meegemaakt dus. Morgen 'n nieuwe kans.