Hawana

13 augustus 2018 - Graskop, Zuid-Afrika

Op weg naar Swaziland. Gisteren geen, tot weinig, slechte en betaalde wifi. En of dat nog niet genoeg was deden ze om 20u doodleuk de wifi uit. Vandaar verlate blog. Hopen dat het lukt want ook hier is het betaalde wifi.
Goed, op weg naar Swaziland dus, waar we voor het eerst (en laatst hoop ik) kennis maakten met corrupt Afrika.
Ineens politie op de weg, stoppen. Er werd een foto gemaakt van de auto en we mochten verder. No sweat.....dachten we.... 500m verder weer politie, stoppen. Mag ik uw rijbewijs....rijbewijs? Geen paspoort? Oké. Weet u hoe hard u reed? Ja, dat wisten we precies, want je word knettergek hier van de snelheidsborden van 40km pu tot 120 km pu, en dat wisseld voortdurend als een idioot.
We reden dus 60 km , nee zei de beste man , u reed 71 km. Dacht het niet....., dacht het wel. Oké, beter geen discussie aangaan.
Wilt u hier betalen of op politieburo. Eeeeeh....politieburo...hoe ver is dat? Ong 20km verderop. Wat gaat het kosten? Hier 500 rand en op het buro 2000 rand. Voel je hem komen..... Dan betalen we wel hier, mogen we een bonnetje? Nee schrijf u email maar op dan krijgt u binnen 10 dagen een bevestiging. Zo pikken ze de huurauto's eruit nav de foto bij vorige stop.
En nu afwachten.....horen we er nooit wat van weer, of krijgen we straks alsnog de officiële bekeuring van 2000 rand, mwah.

Goed, op naar de grens. Belevenis op zich. Auto parkeren, allebei uitstappen, naar binnen, stempels halen en weer terug, grens óver. Nu dat dacht ik niet. Hebt u voor de auto betaald? Néé.... Goed, auto parkeren, weer naar binnen, auto betalen en grens over.

Aangekomen bij ons resort. Over een onverharde weg. Allemaal kleine ronde hutjes. Rust en primitief. Geen radio, tv en geen wifi na 20u.

Swaziland balanceert tussen traditionalisme en invloed die afkomstig is uit Westerse culturen. Het vinden van balans mag worden beschouwd als het resultaat van touwtrekken tussen de Swazische overheid en s'lands inwoners. Van oudsher is de koninklijke familie symbool van culturele standvastigheid , doortastendheid en trots. Swaziland kent kleinschalige wild en natuur reservaten waarin je Afrika op haar puurst ervaart.

1. Jos:
    14 augustus 2018
    Corruptie, je zou er gek van worden. Ze proberen van alles om aan geld te komen. Als je geen bonnetje krijgt van je betaling, stoppen ze het geld in hun eigen zak.
    Je maakt wel heel wat mee op zo'n manier. Enfin als jullie het maar fijn hebben.
  2. Marloes Engelbertink:
    14 augustus 2018
    Lijkt me doodeng om zo te worden aangehouden. Je weet maar nooit toch?
    Daarna zie ik aan Jeroen dat het relaxter is.
    Yvonne heeft zich verdekt opgesteld😊
    Hoop idd dat jullie niet meer van dit soort corrupte dingen meemaken.
  3. Jos:
    17 augustus 2018
    die wifi gaat je dus geld kosten. Nu fijn in Durban waar je kunt winkelen, ook wel eens goed.
    Overigens die hutjes op jullie foto, wel echt Afrika. Het ga jullie goed.